Są jednak wśród brandów takie, które swój content wyniosły na zupełnie nowy poziom i dla których nie jest to tylko kolejny element kampanii komunikacyjnej, ale jedno z kluczowych działań budujących, to co obecnie najważniejsze – wizerunek i lojalność.
AMERICAN EXPRESS – o produkcie… bez produktu
Ten gigant rynku kart płatniczych stworzył i z powodzeniem już od 10 lat prowadzi American Express’ OPEN Forum – blog i stronę dedykowane małym biznesom. Podczas gdy wiele firm używa content marketingu jako kolejnej formy autopromocji, OPEN Forum skupia się od samego początku na potrzebach swojej społeczności. Zamiast peanów wychwalających karty płatnicze i produkty finansowe, American Express stawia na przemyślane i wartościowe treści, którymi aktualnie zainteresowani są ich klienci i czytelnicy platformy. Za każdym razem gdy materiały te pomagają odbiorcom, w ich pamięci pozostaje, że to wszystko dzięki American Express.
LYFT – kiedy oddasz komunikację w ręce użytkowników
Szeroko uznany za jeden z topowych brandów pod kątem wykorzystania content marketingu. Status ten osiągnęli, wykorzystując hashtag #WhyLyft. Dzięki niemu użytkownicy tej ridesharingowej appki – zarówno kierowcy, jak i pasażerowie – mogą dzielić się ciekawymi historiami z podróży i pokazać innym, dlaczego korzystają z usług firmy.Wykorzystanie user-generated content okazało się dla firmy strzałem w dziesiątkę, ponieważ pozwolił on znacząco zwiększyć zaangażowanie i poszerzyć liczne już grono odbiorców a wszystko to, dlatego że użytkownicy są bardziej skłonni do udostępniania treści tworzonych przez innych użytkowników. Dodatkowo potencjalni odbiorcy usług firmy mogą zobaczyć zalety marki z punktu widzenia jej klientów, a nie ma cenniejszej reklamy niż szczere rekomendacje.
GE – kiedy B2B spotyka B2C
Niełatwo jest tworzyć skuteczne treści poświęcone zarówno sektorowi B2B, jak i B2C. Z tym wyzwaniem GE poradziło sobie jednak doskonale. Podcast notowany na szczytach list przebojów iTunes, blog, kanał video na YouTube czy platforma content hubowa - to wszystko firma stworzyła, aby być bliżej swoich odbiorców i stać się częścią ich codzienności. Case GE pokazuje, że korzystanie z różnych metod i kanałów komunikacji (omnichannel) pomoże z łatwością połączyć się z odbiorcami – niezależnie czy w przestrzeni konsumenckiej, czy biznesowej.
ALS Association – najlepszy challenge świata!
Jeżeli robić akcje promocyjno-uświadamiające to tak, aby usłyszał o tym cały świat! Ice Bucket Challenge – inicjatywa ALS Association, polegająca na wylewaniu na siebie wiadra lodu w celu podniesienia świadomości o SLA (stwardnieniu zanikowym bocznym), jest doskonałym przykładem sukcesu treści generowanych przez użytkowników. Ponad 28 milionów ludzi umieściło film, skomentowało lub polubiło związane z wyzwaniem posty, a stowarzyszenie uzyskało niemal 100 milionów dolarów z dotacji.Kampania osiągnęła swój cel – podniosła świadomość ludzi na temat SLA, zebrała pieniądze na działania organizacji i na stałe zapisała się w pamięci marketerów.
LEGO – przywiązanie zbudowane z klocków
Marka ta jest powszechnie znana ze swojego kreatywnego podejścia przy tworzeniu treści - zazwyczaj lekkich i pełnych niewymuszonego humoru. Doskonałym przykładem tego, że firma potrafi skutecznie połączyć angażujący odbiorców content z biznesem, jest seria filmów LEGO osadzona w świecie, a jakby inaczej… stworzonym z klocków. W zupełnie niewymuszony sposób dzięki kinowym produkcjom marce udało się wygenerować znaczny popyt na swoje produkty.Ponadto LEGO zdołało stworzyć wokół siebie i swoich zabawek olbrzymią społeczność używając licznych czasopism, contentowych serwisów i klubów członkowskich. Dodatkowo różne konkursy organizowane przez firmę dają fanom możliwość dzielenia się własnymi kreacjami. Buduje to zaufanie i lojalność wobec marki w dłuższej perspektywie czasu.
Poczucie wspólnoty i przywiązania jest dodatkowo wzmacniane przez wspólną pasję do budowania, a sama marka już dawno zasłużyła na tytuł Love Brand.
Podsumowanie
Konkludując, marki, które chcą zabłysnąć jako contentowe perełki, muszą wcielić się i doskonale zrównoważyć role zarówno wydawcy, jak i dystrybutora. Nie jest to bynajmniej łatwe zadnie, ale korzyści, dla tych nielicznych z pośród wielu brandów, które odniosą sukces w tej niełatwej grze, są naprawdę pokaźne.Contentowe marki charakteryzują się przede wszystkim:
- stałym kontaktem z ich lojalnymi odbiorcami, który ułatwia im tworzenie produktów i usług faktycznie kupowanych przez ludzi
- angażującymi treściami, które pracują na sukces firmy przez całą dobę, pozwalając nawiązywać nowe i pielęgnować już istniejące relacje z klientami
- cierpliwym podejściem do zwrotu z inwestycji (mariaż z content marketingiem to maraton, a nie sprint :D)
Odnoszące sukces firmy tworzą angażujące treści, które przyciągają odpowiednią publiczność. Ci, którzy nie inwestują w content marketing, kończą na rubieżach. Czy Twoja firma obejmie pozycję lidera, stając się marką treści, czy też zniknie w tłumie?